Design som inspirerar        Måndagen den 15 oktober   kl. 18.30

Italienresa 2019

Möt våren i Italien!

Resan är fullbokad!

Världens mest romantiska trädgård Ninfa, Påvens sommarträdgård och andra vackra trädgårdspärlor runt Rom, Italien. 23 - 28 april 2019

Ninfa1864

Vem drömmer inte om Ninfa i blåregnets tid?

Hallands Trädgårdsförenings Englandsresa 2017 var mycket uppskattad så nu fortsätter vi samarbetet med Rosebud´s Tours genom att göra en resa till Italien. Förutom underbara Ninfa tittar vi på flera andra, både klassiska och moderna trädgårdar runt Rom. Vi besöker även världens största samling av trädpioner och den vackra trädgården vid Påvens sommarresidens, bara ett stenkast från vårt fint belägna hotell som har utsikt över Albanosjön. Vi kommer även att besöka en mycket trevlig och bra vingård där vi äter lunch och dricker gårdens vin därtill.

Ninfa1816Tisdag 23 april:

Buss avgår från Halmstad Arena tisdag eftermiddag, ankomst till Rom 20.15. Efter ankomsten till flygplatsen Fiumicino utanför Rom, så åker vi direkt till vårt hotell Miralago strax söder om Rom, där vi bor under hela vår resa, för att checka in och sova inför kommande äventyr.

Onsdag den 24 april:

Efter vår första kontinentala frukost åker vi söder ut till Giardini della Landriana. Denna vackra, innehållsrika trädgård anses i Italien som ung men är över 60 år gammal. Trädgården består av 32 trädgårdsrum med både italienska och engelska teman och det finns alltid något att se som blommar där året om. De brittiska influenserna är stora, eftersom den brittiske landskapsarkitekten Russel Page har varit med och utformat trädgården. Vi får en guidad vandring på engelska genom flera av de vackra trädgårdsrummen. Sedan åker vi till Castel Gandolfo där tid finns för lunch på egen hand. Efter lunch besöker vi den lilla stadens stolthet, trädgården Giardino Barberini vid Påvens sommarresidens Palazzo Pontificio i Castel Gandolfo. En trädgård som fram tills nyligen varit stängd för privata besökare, men som vi nu har möjlighet att få se. Vi får en guidad rundvandring och möjlighet att njuta av de vackra trädgårdsrummen och den hänförande utsikten. Vi får inte besöket här bekräftat förrän 60 dagar innan (när Påvens agenda spikas), så kan inte de ta emot oss, byter vi ut trädgården mot en annan vacker trädgård. Sedan går bussen tillbaka till vårt hotell där vi sedan äter en gemensam middag.

Torsdag den 25 april:

Idag går resan mot nordväst och trakterna av Viterbo. Först besöker vi den praktfulla renässansträdgården Villa Lante som ligger högst upp i den lilla bergsstaden Bagnaia. Det centrala i trädgården är vatten. Här finns en sensationell, lång vattentrappa, fontäner och bassänger smyckade med gudar och sagofigurer. I mitten av parken finns fyra terrasser med formella buxbomsparterrer. Terrasserna övergår sedan i en skogspark för jakt. Även här finns flera dammar och skulpturer. På eftermiddagen åker vi till Moutan Botanical Centre, som har en av världens största samlingar av kinesiska trädpioner. I visningsträdgården finns 150 000 plantor av 600 olika slags pionvarianter. Här får vi njuta av pionernas färger och dofter och kanske hitta någon variant att köpa med hem. Dessutom finns ett café där du kan köpa fika och de säljer också skönhetsprodukter, tillverkade av pioner. Gemensam middag på hotellet.

Lante4374

Fredag den 26 april:

Efter vår frukost åker vi till en av världens mest omtalade och mytomspunna trädgårdar, och kanske den ljuvligaste av alla trädgårdar, Giardino di Ninfa. Ninfa utnämndes så sent som i oktober 2015 till den vackraste privata parken i Italien! Ninfa är en förtrollad trädgårdspark med ruiner av en stad som brändes ner för över 600 år sedan. Här möter vi gamla ruiner översållade av noga utvalda klängande och blommande växter. Genom Ninfa flyter en porlande bäck. Har vi tur så blommar både blåregn och rosor när vi är där! Sedan fortsätter vi till vingården Azienda Agricola Donnardea i San Palomba, utanför Ardea, där vi tittar på odlingen för att sedan inta en lättare kallskuren italiensk lunch med gårdens vin därtill. Gården har varit hovleverantör av viner till Schweizergardet i Vatikanen! Gemensam middag på hotellet.

Lördag den 27 april:

Vi börjar dagen i familjen Prestis privata trädgård. Villan är omgiven av en ljuvlig woodlandträdgård med många vackra träd. Nu på våren blommar också mattor av olika marktäckare. En trevlig liten köksträdgård finns också i ett hörn av trädgården. Efteråt fortsätter vi till närbelägna Rose del Bufalo i Valleranello, trädgårdsarkitekten Maresa Del Buffalos privata trädgård. Som motsats till de formella trädgårdar som hon ofta arbetar med, så är hennes egen trädgård mycket informell. Här finns mängder av vackra träd, som magnolior och Judasträd, och trädgårdens rosensamling är en av de mest omfattande i Italien. Enligt den engelska trädgårdsgurun Penelope Hobhouse, så är det här den vackraste rosenträdgården i Italien. Vi fortsätter sedan mot nordost och den lilla staden Tivoli, strax utanför Rom. Här är först tid avsatt för lunch på egen hand och sedan besöker vi "vattnets trädgård", den berömda Villa d'Este. Trädgården är en vattenträdgård med imponerande fontäner och kaskader. Överallt porlar och skvätter det. Bland annat finns här de hundra fontänernas allé, en stor vattenorgel, grottor med vattennymfer, sprutande statyer och flera olika dammar nere i den grönskande parken. Gemensam middag på hotellet.

Ninfa2008017Ninfa2008025

Söndag den 30 april:

Hemresedag. Efter tidig uppstigning och frukost går bussen direkt till flygplatsen för hemresa efter några härliga dagar i Lazio.

Resefakta:

Reseledare: Maria Engblom, Rosebud's Tours

Pris per person i delat 2-bäddsrum: 15 990 kr. Enkelrumstillägg 1 500 kr.
I priset ingår:
Busstransporter enligt programmet, till/från Kastrup och i Italien.
Flygresa t/r från Köpenhamn Kastrup till Rom.
Flygskatter.
Trädgårdsbesök och inträden till dessa enligt programmet.
Boende på 3-stjärnigt hotell i delat tvåbäddsrum med bad/dusch och wc.
Halvpension (kontintal frukost, fyra 3-rättersmiddagar inklusive måltidsdryck och kaffe på hotellet.
En vingårdslunch med vinprovning.
Resan är begränsad till 35 personer, anmälningar tas mot i turordning.
Resevillkor: www.rosebuds-tours.se, välj Resevilkor i vänsterspalten.
Sista anmälningsdag för resan 7 oktober med en bokningsavgift på 2000 kr.

I priset ingår inte dricks.
Ingen förtäring ingår på flygen, men finns att köpa ombord.

Vi besöker många privatträdgårdar och mycket kan hända, så vi reserverar vi oss för ändringar i programmet, vi kan också behöva byta dagarna mot varandra beroende på tillgänglighet i trädgårdarna.

Preliminära flygtider Norwegian:

Förtäring ingår inte på flyget, men finns att köpa ombord.
Tisdag den 23 april:
17.40-20.15 Flyg Köpenhamn Kastrup - Rom Fiumicino
Söndag den 28 april:
10.20-12.50 Flyg Rom Fiumicino - Köpenhamn Kastrup

Hotell:

Hotel Miralago***
Via dei Cappuccini 12
00041 Albano Laziale, Roma
Telefon: 0039 06 99321018

Hotel Miralago har funnits i över 50 års  och ligger väldigt vackert till i Castelli Romani med utsikt över sjön Lago Albano. Det är ett hotell med mysig atmosfär och deras italienska restaurang Ristorante Donna Vittoria servarar lokal mat och har en intilliggande bar. 2017 byggde de en stor fin terrass ut mot sjön Lago Albano. Hotellet har 45 rum. Rummen är inredda i klassisk stil, i harmoni med omgivningen, alla med privat badrum, hårtork, digital LCD-TV 22 ", telefon och nästan alla har kassaskåp, minibar och luftkonditionering. WiFi/internet finns tillgängligt i alla rum och gemensamma utrymmen.