Design för din trädgård Måndag den 18/11 kl. 18.30 Stadsbiblioteket, Halmstad

Design och byggtips för dammar

Den 16/10 2019 hade Hallands Trädgårdsförening besök av en väldigt kunnig och inspirerande man, Mattias Gullström. Han startade sitt företag Emges år 2010 och det var hans stora intresse för Koi, vackra dammfiskar från Japan som var orsaken. Senare utökades företaget med ”Damm och Trädgård”, med andra tjänster och produkter, bl a dammar, fontäner och växter. Företaget ritar och anlägger detta. Vi fick lära oss om allt från små vattenspeglar = färdiga formar, om dammar som anläggs med gummiduk och kantband och om betongdammar som byggs med betongsula, lecablock och flytande membran. Det sista blir väldigt slätt och fint.

Till sin damm kan man då koppla olika sorters fontäner och belysning. För att allt detta skall fungera behövs rör, pumpar, biologiska filter och UV-lampor som dödar alger och bakterier.

Mattias är ingenjör och vattenexpert och verkar ha kunskap om allt som behövs för att dammar och pooler och miljöerna runt dem, skall bli så bra och hållbara som möjligt, så att även de fina fiskarna trivs. Han köper sina fiskar från Japan och har tydligen ett riktigt nördigt intresse för Koi-fiskar. De är så vackra och kan bli riktigt gamla.

Detta föredrag var så inspirerande och det väckte ett intresse hos de flesta närvarande. På www.emges.se samt på Facebook kan man hitta företaget som finns i Björkäng , Tvååker.

Birgitta