Design för din trädgård

Elin Debora är trädgårdsdesigner, skribent och lärare på Munkagårdsgymnasiet, hon ritar trädgårdar för offentliga rum och bostadsföretag. Åt privatpersoner ger hon konsultation via hembesök, och därefter gör hon skisser och förslag. När hon planerar en trädgård är det viktigt att tänka på golv, väggar och tak.

Hon vill också veta om beställaren vill ha plats för vatten, plats för lek och/eller plats för vila.

För att få dynamik i trädgården visade hon hur man kan kombinera olika former så som runda, raka och fluffiga.

Vidare berättade Elin om sin flytt från en lägenhet i Falkenberg till ett övergivet hus på landet. Vi fick se förvandlingen av huset, kontoret, trädgården och ladan (där hon odlar plantor med hjälp av lysrör)

Efter en god fikapaus visade sen Elin en ritning på en tomt i olika etage i Skrea. Ritningen gör hon i tre olika varianter: uppifrån (skala 1:100) detaljritning (skala 1:25) samt en framifrån. Den sista är oftast lättare för kunden att förstå. Hon förklarade också hur viktigt det är hur man placerar växterna, utifrån deras fullvuxna storlek, därmed får hon oss att alltid minnas skissen som beskriver vad cc-mått innebär.

Elin använder sig av ett schema för blad, blomning och fina fröställningar under året. Hur ser växten ut på vår, försommar, högsommar, eftersommar, höst och vinter. Hon bifogar alltid en växtlista till kunden. Sist visar hon en ritning på en japansk trädgård i Halmstad, där gräsmattan får symbolisera vatten.

Tack Elin för ett inspirerande och personligt föredrag.