Program 2017

Fröbytarkväll

Torsdag 26 januari kl. 18.00-20.00

Studieförbundet Vuxenskolan, Bredgatan 5

En given repris i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan. Många har samlat in frö från egna växter och odlingsfavoriter. En fröbytarträff där vi kan få något nytt, dela med oss av det vi själva har och få tips och råd om sådd och odling. Fokus är frö som vi kan frossa i.

Ta även med dig frö om du är osäker på vad det är.

Välkommen med eller utan frö!

Det brukar finnas så mycket frö att det räcker till alla.

Kostnad 50 kr för medlem, 100 kr för icke medlem.

Fika ingår.

Anmälan till Studieförbundet Vuxenskolan 077-4400033.

Att inreda med växter

Föreläsare Linda Schilén

Torsdag 16 februari kl. 18.30

Linda är numera trädgårdsmästare och konstnär, och det var först när hon flyttade till villa med tillhörande trädgård som det verkligen sa ”klick” och idag arbetar hon som trädgårdsstylist, föreläsare och växtexpert.

Inneväxter har återigen blivit modernt hemma. Stora gröna växter syns i alla inredningsreportage, och det är inte konstigt med tanke på hur dessa förbättrar inneklimatet och hur vackert de gör ett hem. Växter gör helt enkelt hemmet levande! Men vilka växter ska du välja och varför? Vilka tål sol och vilka passar att ha längre in i rummet? Var kan man placera dem förutom på fönsterbrädan? I detta föredrag delar hon med sig av tips på hur du kan inreda ditt hem med krukväxter som både passar och förstärker hemmets färger, detaljer och din egen personlighet.

Årsmöte

Onsdag 22 februari kl. 18.30

Karl XI servicehus, Källegatan 3, Halmstad

Vi startar kvällen med årsmötesförhandlingarna och sedan kommer Vivian Tisting att visa bilder och berätta om ”Vanliga växter fast annorlunda”, oemotståndliga blommor och blad som uppstått naturligt eller med säker hand skapta av människan.

Därefter bjuder föreningen som vanligt på lättare förtäring, därför är det viktigt att anmälan görs senast den 15 februari till Monika Norrgren tfn 035-501 42, eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Ta gärna med vinster till lotteriet!

Tomater

Föreläsare Åke Truedsson

Torsdag 9 mars kl. 18.30 Stadsbiblioteket, Halmstad

Åke kommer att berätta om tomatens ursprung, historia och om hur man lyckas bäst med odling och visar naturligtvis massor av bilder. Tomaten är klassad som det viktigaste livsmedlet för vår hälsa.

Åke som är ordförande för Riksförbundet Svensk Trädgård har skrivit många böcker och artiklar och odlar en massa spännande på sin gård i Skåne.

Han har även en genbank för tomater med tillhörande tomatklubb där alla kan vara med. För närvarande har han bortåt 800 sorter, i många olika storlekar, former och färger utöver vad man kan tänka sig.

I kväll har han även en hel del tomatfrö med sig till försäljning till dem som är intresserade.

Att lyckas med medelhavsväxter

Föreläsare Ronnie Nordin, Växtimperiet

Måndag 3 april kl. 18.30

Ronnie Nordin, som tidigare drev Växtimperiet i Stockholm har flyttat till Båstad och fortsätter där sin verksamhet. Från att ha hobbyodlat på en balkong är han nu en stor aktör i Sverige inom medelhavsväxter. Han kommer att berätta om plantagerna i södra Europa och hur det kom sig att han började med detta. Han ger även goda tips och råd när det gäller citrus, palmer och andra medelhavsväxter som vi kan odla här. Vi kommer också att få svar på våra frågor.

Ronnie har ett bra sortiment av växter, som vi kan beställa. Dessutom erbjuder han jord från Emmaljunga, tillverkad enligt eget recept, och organiska fullnäringar. Nytt för i år är att våra medlemmar har 20% rabatt på hela sortimentet.

Växtmarknad

Söndag 14 maj kl. 12-14, Granngården i Halmstad

OBS, vi har flyttat växtmarknaden till Granngården, Gjutaregatan 12

Vårens traditionella växtmarknad är ett utmärkt tillfälle att fynda växter och för dig som är medlem att sälja ditt överskott. Passa på att fynda från ett stort utbud och hitta de växter som du kanske har letat efter. Vanliga och ovanliga växter finns det gott om.

Vi kommer också att ha ett stort lotteri och kaffeservering.

Anmäl om du vill vara med och sälja dina växter eller annat med anknytning till odling och trädgård, senast 10 maj till Monika Norrgren tfn 035-501 42 eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Höstens stora Växtmarknad

på Granngården

Lördag 9 september kl. 12–14,

Granngården i Halmstad

OBS, vi har flyttat växtmarknaden till Granngården, Gjutaregatan 12.

En marknad med spännande växter och något mer i skördeväg. Försäljning av medlemmarnas egna växter och överskott i skördetider. Bästa tiden att plantera perenner och annat krukodlat är nu på hösten. Kom och fynda.

Vi kommer också att ha ett stort lotteri med mycket som hör denna tid till, och kaffeservering.

Anmäl om du vill vara med och sälja dina växter eller annat matnyttigt, senast 30 augusti till Monika Norrgren tfn 035-501 42 eller på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Spännande nävor

Föreläsare Ulla Hårde

Torsdag 28 september kl. 18.30. Stadsbiblioteket, Halmstad

Ulla är journalist och författare och har under många år varit verksam på Sydsvenska dagbladet, arbetat som utrikeskorrespondent i London och arrangerar sedan många år kultur- och trädgårdsresor.

Ulla skriver om arkitektur, trädgård, musik och människor och har gett ut ett flertal trädgårdsböcker, givetvis en om nävor. Om de fantastiska nävorna berättar Ulla Hårde. Nävor är lättodlade, vackra och variationsrika. En av dem - Geranium ’Rozanne’ - har korats till århundradets perenn av det kungliga engelska trädgårdssällskapet RHS! Nävornas blommor finns i en mängd olika nyanser, från vitt till nästan svarta. Bladverket skiftar från skiraste spetsmönster till bredflikigt. Det kan vara ljusgrönt eller mörkt som natten. Det finns en näva för alla trädgårdar.

Flor og Fjære

Föreläsare Inger Ekrém

Torsdag 19 oktober kl. 18.30,

Vi får besök av Inger Ekrém som är förbundsdirektör i Riksförbundet Svensk Trädgård. Hon berättar om en resa till en trädgård där ingen kunde tro att något kunde växa.
Från en vindpinad skärgårdsö till ett tropiskt paradis på några decennier.
På ön Sør-Hidle 20 minuter med snabbåt utanför den norska staden Stavanger på norska sydvästkusten, ligger ett eget litet paradis som fått växa fram genom några decennier.
En ovanlig familjeägd trädgård på en vindpinad udde som blivit ett av Norges mest kända trädgårdsbesöksmål.

Torsdag 23 november kl. 18.30,

Carina Larsson är hortonomen som lämnade jobbet som marknads-chef på Weibulls för att tillsam-mans med sin man Thord, starta butik och plant-skolan Ulriksdal på Kivik. Här är framförallt julrosor, Helleborus, en specialitet men med åren har även ovanligare träd och buskar, pioner och annat smått och gott kommit att berika sortimentet. Plantskolan ligger i den engelskinspirerade trädgården där det finns både gamla och nya rariteter.

Carina berättar för oss om julens vackra budbärare julrosen – myter, historia och fakta.