Fröbytarkväll

Studieförbundet Vuxenskolan, Bredgatan 5

Årets resor 2018

Trädgårdsresa till Österlen
Avresa från Halmstad Arena, Sannarp lördagen den 16 juni kl. 7.30, hemkomst söndagen den 17 juni ca kl. 18.30.
Dag 1, 16 juni
Vårt första stopp blir Trädgårdspaletten i Malmö. Här möter vi ett familjeföretag som är en unik kombination mellan botanisk trädgård och handelsträdgård. I sex olika växthus med en total yta på 3500 kvm finns bl.a. en tropisk djungel och bananodling. Här finns möjlighet att avnjuta medhavd förmiddagsfika.
Vi åker vidare och stannar för lunch på Kåseberga Café & Bistro, vackert beläget vid havet. Nu är vi på Österlen!
Därefter går resan mot Tommarp där vi besöker Pia Perssons trädgård som ligger mycket vackert intill Tommarpsån. Här finns perenner med vackra blad, surjordsväxter, woodland, torvpartier, våtbäddar, ormbunksbäddar, stenpartier, dammar, rosor samt fuchsior. Plantor till salu.
Ett kort stycke därifrån, i Brantevik får vi möta Eva
Mathiasson, Äppellunden. I hennes lilla trädgård, som vann Trädgårdstoppen 2013, har gräsmattan fått ge vika för häckar och planteringar. Hon vattnar enbart med regnvatten.

Vårt boende på Österlen finns centralt i Simrishamn på Hotell Svea och efter incheckning väntar en god tvårätters middag på hotellet.
Dag 2, 17 juni
Vi äter frukost på hotellet och checkar ut för en kort resa till Engelska trädgården, Svabesholm. Här finns många av de komponenter som vi uppskattar mycket i engelska trädgårdar. Den är cirka 3000 kvm och är indelad i många olika rum. Vi får guidning runt och här finns även en liten plantskola.
Därefter åker vi norrut till Christine Dufva på Köpingehus i Gärds köpinge. Det engelska temat fortsätter i denna trädgård som blev utsedd till Årets trädgård 2015 av tidningen Drömhem och trädgård.
Inte långt härifrån hittar vi Lyngby Gård där vi serveras lunch i en unik miljö i det nyrenoverade gamla bränneriet som byggdes 1820.
Som avslut på resan tar vi oss sedan till Bromölla där vi besöker Birgitta och Eric Andersson. De bor i ett kulturminnesmärkt hus med sju grönskande trädgårdsrum formade av stenpartier och vatten med mycket ovanliga växter.
Anmälan på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller per telefon till Sven Johansson, 0705-144703 senast 15 april.
Kostnad 1500 kr inklusive resa, entréer, boende i dubbelrum med frukost, lunch båda dagarna och middag dag 1. Tillägg för enkelrum 365 kr. Medtag egen fika!