Årets resa 2020

Trädgårdsresa Skåne och Själland
30-31 maj 2020
Avresa från Halmstad Arena, Sannarp lördag klockan 8.00, hemkomst söndag cirka klockan 18.00.
Dag 1
Vår första etapp på resan tar oss till Skivarp och Vemmenhögsgården. Här möter vi Sture Bengtsson. Han har en stor parkliknande trädgård med många träd; både stora gamla och små yngre träd inklusive många magnolior från egen frösådd. Flera olika sorters bambu. Dessutom väldigt mycket rhododendron till största delen från egna korsningar och frösådder. Många olika rum i trädgården, t ex Lekstugan, Kejsarlunden, Tibet och Magnolialunden. Här finns möjlighet att avnjuta medhavd förmiddagsfika.
Vi vänder norrut mot Malmö och ett besök på Malmö Garden Show. Här kan du inspireras av idéträdgårdarna och handla av de många utställande företagen. Hela eftermiddagen avsätts här. Lunch på egen hand.
Nöjda och kanske lite trötta checkar vi sedan in på centralt belägna hotell Scandic S:t Jörgen där vi på kvällen gemensamt äter en god middag.

Dag 2
Efter frukost på hotellet checkar vi ut för att resa över Öresundsbron till Själland. I Slangerup besöker vi först Jörn Dannesboe i hans trädgård Overdrevet. Trädgården innehåller flera olika trädgårdsrum. En slingrande bäck som löper genom hela trädgården och mynnar ut i en sjö, woodland och upphöjda, innehållsrika rabatter med många olika sorters perenner. Jörn har ett stort trädgårdskunnande och har också skrivit flera trädgårdsböcker.
Endast fem minuter därifrån finner vi Hannas Have. I Hanna Maria Clements paradis ryms både det mer välordnade och det vilda, skapat med en blick för det konstnärliga då Hanna också håller akvarellkurser i sin trädgård.
Nu kan det sitta fint med lite lunch. Vi beger oss till Hotell Lynge kro som har anor sedan 1700-talet och här avnjuter vi en riklig dansk buffé avslutad med kaffe och äppelkaka.
Innan vi vänder åter mot Halmstad hinner vi med ett besök på Aldershvile Planteskole som är ett välsorterat familjeföretag. Vi får möjlighet till shopping och bjuds också på kaffe/te.

Anmälan på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller till till Sven Johansson, telefon 0705-144703 senast 31 mars. Antalet platser är begränsat på grund av utrymmet i de privata trädgårdarna.
Kostnad 1690 kr (kan komma att justeras något på grund av danska
kronkursen) inklusive resa, entréer, boende i dubbelrum med frukost, middag dag 1 och lunch dag 2. Tillägg för enkelrum 295 kr. Medtag egen fika dag 1!