Tomater

Den 9 mars hade vi besök av Åke Truedsson som väl kan betraktas som Sveriges tomatguru. Han driver Tomatklubben, har en fröbank med ca 800 sorters tomater och bevarar gamla sorter och förädlar fram nya. Det var en fröjd att höra honom berätta om tomatens ursprung och historia och att få råd och tips om odling av tomater.

Åke inledde sin föreläsning med att konstatera att tomater tillhör våra viktigaste livsmedel. De innehåller antioxidanter, vitaminer och mineraler och kan ge ett visst skydd mot bl. a cancer och hjärt- kärlsjukdomar.

Tomaten har sitt ursprung i Anderna, i länder som Peru, Equador och Bolivia, där de växer vilt. Mexikanska azteker var duktiga odlare och började förädla tomater och på 1500-talet kom de till Europa via Spanien. I Sverige var vi inte mogna att odla och äta tomater förrän kring sekelskiftet 1900.

Man har förädlat tomater för att få små eller stora, man vill ha tidiga, man vill ha höga plantor eller buskiga, yrkesodlare vill ha hög avkastning och tomater som tål transporter. Ja, behoven och önskemålen om den perfekta tomaten är många. Åke visade härliga bilder på tomater med olika färger och former. Det finns tomater som är runda, platta, ovala eller ribbade. Färgen kan vara vit, gul, grön, ljusröd, mörkröda, nästan svart, enfärgade, tvåfärgade eller randiga och storleken kan variera från några gram till dryga kilot.

Ät mycket tomater! Tänk på barn och barnbarn – ha en skål framme med tomater, gärna körsbärstomater i olika färger. (Säg att de inte får äta dem, så går de säkert åt.) Av skörden kan du göra egen juice, puré eller ketchup. Det går också bra att torka tomater, särskilt de köttigare pastatomaterna, i ugnen i 50 grader med lite öppen lucka och fläkten på.

Så fick vi goda råd om själva odlandet och svar på många frågor. Så inte för tidigt! Använd perfekt såjord. När man krukat om småplantorna i bra jord är det viktigt med mycket ljus och med kyliga nätter (10-14 grader) för att få knubbiga plantor. 20-liters svarta krukor är bra. Stoppa ner plantorna djupt i krukan! Avhärda plantorna innan de sätts ut för gott. Svag näringslösning regelbundet, det ska vara gödning med låg kvävehalt och hög andel fosfor och kalium. Plocka inte bort blad på plantorna, det är bladen som samlar in näring och energi. Och glöm inte att prata med plantorna och klappa dem lite!

En mycket matnyttig och trevlig tomatkväll!