Spännande nävor

Torsdag 19 oktober          kl. 18.30,

Medelhavspassion

John Rogers - Hur man lyckas få hem ett tre meter högt träd som handbagage

John Rogers har en särskild passion för och längtan till Medelhavet. John och hans fru tillbringar tillsammans en stor tid runt medelhavet och vi fick följa med till många vackra platser och botaniska trädgårdar vid Medelhavet i hans reseskildringar under kvällen. Det började utanför Barcelona i Salou där strandpromenader kantades av olika palmer, bland annat Trådpalmen som numera är döpt till "Trelleborgspalmen" som just John är känd för att introducerat i Sverige. Han visade bilder på gigantiska 1000 åriga klippta olivträd som var helt fantastiska.

Andra reseskildringen var runt Malaga med bland annat sina fina parker. En intressant reflektion var att många "idylliska" parker låg jämte en motorväg. Som det i rubriken står, "Hur man lyckas få hem ett tre meter högt träd som hanbbagage" berättade han att lyckan var stor när det träd som han klippt i tre bitar och plastat in så det gick ner i resväskan, så småning om blev tre träd när sticklinarna tagit sig.

Han visade även mycket som vi kan odla här och till och med så själva här hemma och få fin blomning. Det finns också en palm som vi kan odla på friland här, nämligen väderkvarnspalmen - Trachycarpus som tål 15 minusgrader. Under kvällen hann vi med både fikapaus och inköp av fina medelhavsväxter, John hade en hel del intressant med sig som det var stort intresse av att bära med sig hem. Framförallt blev vi inspirerade av att åka till många av dessa platser som han visat oss under kvällen, att få uppleva dem i verkligheten.

Tack John för en trevlig och givande kväll och för att du ställde upp med så kort varsel.