Spännande nävor

Ulla Hårde, journalist och författare, inbjuden för att berätta om nävor. Innan föredraget konstaterade Ulla Hårde att vi i Halmstad har ett fantastiskt fint bibliotek.
Hennes passion för nävor har resulterat i en bok, Nävor, dessvärre är den numera slutsåld på förlaget. Geranium är släktnamnet som betyder trana därför att fröställningen liknar en tranas huvud och näbb. Det finns ca 300 arter och det
finns en näva för varje plats i trädgården, vilket gör att man kallar den för trädgårdens bästa vän. Nävan används ofta som samplantringsväxt t ex döljer den ofta de kala stammarna på rosor och clematis. Nävorna bildar stora stånd och täcker med andra ord snabbt en kal yta i landet. Den kan med fördel klippas ned efter blomning så blommar den ytterligare en gång. Vissa nävor sprider sig villigt men frösår de sig på fel ställe är det bara att rensa bort eller ge bort dem. Den mest kände nävan är väl idag den blå Rozanne, Geranium ROZANNE Gerwat. Den blommar i väldränerad mark från juni och fram till dess frosten kommer. Den har blivit vald till århundradets perenn på Chelsea Flower Show. De nävor Ulla särskilt framhöll som odlingsvärda är bl a kashmirnäva, stor och liten flocknäva, blodnäva, armenisk näva, geranium magnificatum och nätnäva.
Till föreningens växtlotteri bidrog Ulla med flera nävor, Rosenlicht, St Ola och Sirak, vilket var uppskattat av åhörarna.