Design som inspirerar        Måndagen den 15 oktober   kl. 18.30

"I rosenrött jag drömmer" med Jultillägg   Onsdagen den 28 november kl. 18.30

John Taylor

John Taylor känner vi igen från Malmö slottsträdgård och Malmö Gardenshow, han är även en flitig gäst i Svensk television.

Numera har han ett uppdrag på Tjolöholms slott, där han ska utveckla trädgården ytterligare och i Arts and Crafts anda. Det finns gamla ritningar som John vidareutvecklar och vi fick ta del av dem och hans egna tillägg till viss del av slottsträdgården.

Han visade också exempel på Engelska trädgårdar i Arts and Craft stil, så som: struktur, samarbete med arkitektur och design, och att det ska vara roligt menar han. T.ex. fina häck klippningar i repetitioner, symmetri och att just få ha lite ”fluff” lite här och var i häcken. Men avsikten är att vara strukturerad men ändå släppa in naturen lite grann. Ju mer han berättade med humor och passion om sin relation till trädgårdsodling så förstod alla att, här har vi framför oss en genuin och sann humanist.

- Alla växter har lika värde, jag vill ha mina grönsaker. Men ser jag inte en vallmo vid Midsommar så blir jag ”lessen”. Säger han med handen på bröstet!

Åter till Tjolöholm, John berättade att så här kommer det att se ut när han visade sin vision av Knutträdgården, då gick det ett glädjesus genom de 200 personerna i publiken. Man måste ta hänsyn till platsens själ menar han. John har verkligen hittat rätt.

FÖRBÄTTRA JORDEN OCH RENSA OGRÄS!

-Ja det kunde jag sagt från början och sen gått hem. Det är det som är viktigast.

- Ju mer vi är utomhus desto friskare blir vi menar han.

Tack John för en fantastisk kväll, den glömmer vi aldrig.

Vivi