Bladen har huvudrollen             Måndagen den 24 september kl. 18.30
Stadsbiblioteket Halmstad

Tre upplysta trädgårdar               Söndagen den 7 oktober    kl. 17.30- 21.30

Design som inspirerar        Måndagen den 15 oktober   kl. 18.30

"I rosenrött jag drömmer" med Jultillägg   Onsdagen den 28 november kl. 18.30

Sten, torv och våtbäddar

Måndagen den 12 mars var Peter Knutson hos oss och berättar om uppbyggnaden och valet av växter i hans och Monias trädgård i Oxelösund.
Med bambustaket, japanska lönnar och stenlyktor har de skapat en trädgård som ger ett lite asiatiskt intryck. De vill på ett så naturligt sätt som möjligt skapa en trädgård med många rum och experimenterar med olika odlingsmetoder som våtbäddar, upphöjda torvbäddar och odling i ren sand. Peter berättade och visade hur en våtbädd är konstruerad och vilka material som används och även bra verktyg att ha till hands, framför allt när man sågar i torvblock som är ett bra byggmaterial för kanter. Han visade många vackra växter från trädgården som de började anlägga redan på mitten av 80-talet, och de rododendron som nu vuxit upp blir vackra uppstammade små träd.  Woodland och stenpartier får också plats i den lilla villaträdgården och vi fick se många vackra växter som väckte habegär.

Peter visade även hur har gjort sina tråg, lätta och de spricker inte över vintern. här kan ni se hur de är tillverkade.

Tack för en inspirerande kväll