En återskapad herrgårdsträdgård

Onsdagen den 13 mars var det så dags för vårens andra föreläsning. Denna kväll gästades vi av Peter Svensson.

Entusiastiskt och medryckande berättade han om sitt liv som trädgårdsmästare, från arbete i handelsträdgård, via 1800-tals parken Trädgårdsföreningen i Göteborg, till återskapandet av Jonsereds trädgårdar, som förutom odlingarna, även är en arbetsträning för personer i arbetsmarknadsåtgärder.

Trädgården i Jonsered är en fri tolkning av herrgårdsträdgården som skotten William Gibson skapade i brukssamhället på 1800-talet. Vi fick följa arbetet från idéer och planering till den underbara besöksträdgård som den är i dag. Hänförande bilder tog oss med till renässansträdgården, rosträdgården, köksträdgården, äppelträdgården, den engelska lantträdgården och utställningskvarteren. En underbar symfoni i färg och form.

Peter prioriterar ekologisk odling och biologisk mångfald och verkar för en hållbar miljö, där varje individ har sin givna plats. Han tipsade speciellt om våra ”kulturarvsväxter” som är till glädje så väl för oss, som för våra små krypande och bevingade vänner.

Kvällen kändes härligt inspirerande och tände en stor längtan efter ett besök på plats för att njuta av allt i verkligheten. Otroligt nog är det helt gratis att flanera runt i denna pärla.

Eva S