Design för din trädgård Måndag den 18/11 kl. 18.30 Stadsbiblioteket, Halmstad

Trädgård i kruka

Annika Christensen är förskolläraren som sadlade om till trädgårdsfotograf och som älskar de små naturliga tingen framför allt i trädgården.

Annika arbetar som frilansfotograf med inriktning på trädgård och lägger ut underbara bilder på sitt instagramkonto @annikasnaturligating där hon har tusentals följare. Hon har under många år skrivit dagbok från sin trädgård i tidskriften Allt om Trädgård, och har även medverkat i några böcker, den senaste om att odla i krukor.

Annika välkomnade oss hem till sin trädgård med att visa härliga bilder därifrån under kvällen, hennes kombinationer med krukor och det som framförallt var planterat i dem. -"Ni kan plantera i vad som helt bara det är hål i botten". En skön blandning av både ätbart, träd sommarblommor och perenner visade hon vackra kombinationer på. -"Sen behöver man ju inte sätta alla växter i en kruka, samplantering blir det ju också med en växt i varje kruka som man ställer tätt tillsammans och i olika nivåer, då kan man byta ut och möblera om om man vill från vår till höst".

Bilder rullade på med "kombos", den ena vackrar än än den andra.

Hon visade också om vad som tål fråst eller inte, vad som är snyggt i krukor alla årstider. -"Använd olika ris som dekoration på våren, se så fint det blir och sen kan ni spara och återanvända det till hösten eller till nästa år".

Tillslut fick vi mycket bra tipps på hur den där syper snygga lökkrukan skall planters, så vackert.

Tack Annika för en fin föreläsning som gav mycket inspiration.