Årsmöte

Tisdag 26 februari kl. 18.30 Karl XI servicehus, Källegatan 3, Halmstad

Glöm inte att anmäla dig

En återskapad Herrgård

Onsdagen den 13 mars kl. 18.30 Stadsbiblioteket, Halmstad. Entré 50 kr inklusive fika

Trädgård i kruka

Torsdagen den 11 april kl. 18.30 Stadsbiblioteket, Halmstad. Entré 50 kr inklusive fika

Anders Kjellsson

Se din trädgård med nya ögon.

Anders Kjellsson gästade Hallands trädgårdsförening den 22 april. Inför en fullsatt Klarasal på biblioteket i Halmstad, berättade Anders om sitt tidiga intresse för växter och hur han via flera utbildningar, bl.a i England, nu har en plantskola, ”Frodas”, vid Hornborgasjön, i en företagsby som heter Bolum Horisont. Se deras hemsida. www.bolumhorisont.se

Efter denna inledning kom Anders in på det som är hans speciella intresseområde. Ätbara växter och makalösa smakupplevelser. Med hjälp av bilder och ett starkt kroppsspråk berättade han om olika växter som många av oss nog kan tänka pröva. Några exempel:A. Kjellsson

Mini Kivi, ätbara både blad och frukt. Mahonia, en järnekslik buske med blå bär, syrliga, saft på blommorna, som fläder. Aronia, bra buske att odla, vacker hela växtperioden, nyttiga bär. Judasträdet har ätbara blommor. Vårsköna, smakar gott både blommor och blad, klarar skuggiga lägen. Berberis Coriana, ätbara blommor, fina att torka. Mullbär, dess frukter är goda att äta och fina att torka.

Anders har i sin bok ”Skörda nya smaker” flera exempel på både ätbara växter och hur man kan använda dem i matlagningen. En rolig och inspirerande kväll.