Spännande nävor

Torsdag 19 oktober          kl. 18.30,

Odla gourmetgrönsaker.

Om detta ämne talade Lena Israelsson för ett stort antal

intresserade besökare den 11 mars, på Stadsbiblioteket i Halmstad. Lena har skrivit ett antal böcker om grönsaksodling och på ett kunnigt och informativt sätt berättade hon om sitt stora intresse för att odla sina egna grönsaker.

Att odla i upphöjda bäddar har många fördelar, på en liten yta kan man odla ett flertal grönsaker, som sallad, morötter, kål och få plats med en och annan blomma.

I de så populära pallkragarna får det plats mycket. Viktigt är att göra ett gott förarbete med jord och gödsling.

Lena uppehöll sig vid mullämnen, att ta till vara det som är nedbrutna växtämnen, som ogräsrens, gräsklipp, löv och tång, det finns mycket att ta till vara och kompostera, för att sedan använda som jordförbättring. Bred ut gräsklipp runt växterna. Grundgödsla på våren med kogödsel eller hästgödsel, inte hönsgödsel som är för starkt. Använd ”Guldvatten” (urin) 1 del urin och 9 delar vatten. Lägg nässlor och vallört i vatten och när det börjar lukta, ta bort växtdelarna och använd vattnet till att gödsla med. Så kom Lena med förslag på olika odlingsvärda växter för köksträdgården. Hon menar också att vi äter skrämmande lite bladväxter. Rekommenderar att använda en salladsslunga.

Sallad ”Little Gem” Störböna ”Blauhile”, Sockerärta ”Carouby de Maussarie”

Vaxsockerärt ”Märta”. Svartkål och grönkål rekommenderades varmt, ett tips från Lena och från åhörare, att göra chips av dessa kålsorter. Kinesisk slanggurka ”Syou Long”, Vintersquash ”Kroshka” och ”Potimarron”.

Om potatis, det finns nästan ingen potatissort som klarar angrepp från bladmögel. Sarpo mira den enda som är bladmögelresistent, en tidig potatis.

Tomat ”Mei Wei” mycket god och smakrik. Chili ”Black Jalapeno” och ”Bishops Crown”

Lena påminde om perenna köksväxter vi glömmer, trädgårdssyra, ramslök och piplök.

Bär och frukter nämndes också. Havtorn och blåbär samt den äkta Kvittern,

blir som ett litet vackert träd.

Efter en rolig och lärorik kväll går vi hem med tankar om det som nu stundar

med arbetet i trädgården och det vi här blivit inspirerade av.