Spännande nävor

Föreläsare Inger Ekrém

Torsdag 19 oktober          kl. 18.30,

Adventsmys på Biblioteket

Kattis från Lilla Hults plantskola utanför Ängelholm gästade oss den 27 november. Med van hand visade hon oss hur man gör fina arrangemang till Advent och Jul. Hon betonade vikten med lekakulor i sina krukor, det behövs för dreneringen. Lilla Hult driver upp sina hyacinter själva och det är av mycket fin kvalitet, ”Sen är det en smaksak om man ska visa lökarna eller ej” fniss

Kattis fick frågan om hur mycket man ska vattna hyacinterna. ”Det beror på, vi vattnar före de kommer ut i butik sen får de inte så mycket mer förrän de börjar blomma” Det finns multilökar och vanliga hyacinter. Sen finns de också multiamaryllis och den gick först på bordet med lotterivinster.

Trenden nu är att det ska se så enkelt ut som möjligt – tillbaks till naturen. Det bästa är om det ser ut som att det är egenhändigt gjort. ”Som här tex”. Kattis tar fram en liten svampkorg och visar hur man enkelt kan sätta ner en julros, hyacinter och en murgröna. ”Ett sådant arrangemang står sig ända fram till nyår då man kan byta ut en del om man vill, har tänkt mig att den kan stå på trappan ute” säger Kattis.

Efter Glögg och pepparkaka i pausen visade Kattis hur vi kan göra snygga snittblomsarrangemang, ” En viktig detalj är oasisen, att ni blötlägger den i god tid före och att den är ny” menar Kattis.

Någon frågade om det ska vara varmt eller kallt vatten till rosor. ”Det är bra om man tänker på att hårdstjälkade blommor som tex rosor ska ha varmt vatten första gången och snittas med en bra kniv” sa Kattis och visade hur hon snittar en ros och sticker ner i en fin kruka tillsammans med nejlikor, gerbera och mossa.

Nu kan det bli Jul.

Och med detta