Vintergott

En heldag för medlemmarna med storartad underhållning

Det blev som väntat en storartad dag för våra medlemmar där Tareq Taylor inledde och berättade med mycket humor och lite allvar, om en fantastisk känsla hur det är att känna sig annorlunda. Om minnena från sin barndom, om kärleken till morföräldrarna som betytt så mycket för honom. Hur han redan som liten fått experimentera i köket hemma i lägenheten i Malmö, där hans mamma gav honom fria händer. Inspirationen hämtade han från mammas svenska husmanskost, pappas arabiska kök och morfars brittiska.

En av Sveriges mest populära kockar stod framför oss och berättade med sådan värme och entusiasm så man ville inte att han skulle sluta!

Tareq avslöjar också att han sällan har några skrivna recept i sina olika program, han skapar utifrån det som finns på platsen. ”Ogräs i en omelett kan bli hur gott som helst, bara man har bra råvaror” Så berättade han en kul historia när han visat sin dotter vad som är ätligt i gräsmattan. Det finns alltid något man kan äta.

Fika  kom från Konditori Regnbågen
Lunch
Rotfruktsoppa med ostronskivling topping.
Lokalodlad från Fungigården i Harplinge

Till det serveras Bäckabröd.
Traditionellt Småländskt skållebröd, bakat i vedeldad stenugn från Bäckhästen.
Smör och Philadelphia

Ebbas café & catering, Lilla Böslid

Efter en god lunch fick vi veta hur det kan vara att sköta en biodling. Lars Anders Olsson guidade oss fram tills vi kan slunga och fylla på honung i burkar. ”Ha gärna en mentor som vägledare och fråga om råd” menar Lars Anders. ”Inte två stycken, då kan det bli olika åsikter om saker och ting och då blir det problem”

Sen var det dags för Sara Bäckmo ’Skillnadens Trädgård’. Hon har gjort stor succé på sociala medier och har följare i hela landet. Odlings TV - där hon menar ”Kan jag så kan alla odla”.

Fantastiskt inspirerande och givande att få höra om hennes energi och engagemang att få till ’Ett småländskt trädgårdsskafferi.

Vi fick höra om vägen till hennes nyligen avslutade odlingsprojekt, nämligen förra årets självförsörjning med grönsaker under sju av årets månader. Det var ingen tvekan om att vi alla kände, att det är genomförbart om vi bara vill. Alla grönsaker hennes trebarnsfamilj ätit under juni-januari har kommit från det småländska trädgårdsskafferiet. OCH det projektet skapade hon under en tid i livet då hon arbetade både heltid och deltid. Var höggravid, nyförlöst och ammande. Samtidigt påpekar hon att hon aldrig mått bättre själsligt än någonsin förr i livet.

Ett tips är att inte så allt på en gång utan ”så lite och så ofta” då blir det bra skörd med lagom mat hela tiden.

Tack alla för en fantastisk dag.