Peter och Tony

Från knytkalasplanteringar till utställningsträdgårdar

med Peter och Tony

Peter Bengtsson och Tony Johansson besökte oss 11 oktober och berättade med stort engagemang för oss om sin vurm för trädgård och odling och om sitt samarbete efter Trädgårdskampen i TV.

Vi fick följa med till deras trädgårdar – Peters i Ysby nära Laholm och Tonys i Egypten nära Hällingsjö. Peter ”blev med trädgård” och började gräva, ville åstadkomma konstnärliga uttryck i sin trädgård, vurmar för processen och för att ha händerna i jorden. Tony är mer systematisk, testar fröer från hela världen, testar var på tomten olika växter trivs bäst. Han är, kort sagt, lite nördig.

Peter älskar slumpen och låter den ofta styra. Till exempel när han fått ett uppdrag att göra en utställningsträdgård i Margretetorp och sprang på en gammal gödselsprätt som visade sig kunna bli en utmärkt mobil trädgård. Den kunde han ju sedan köra runt och visa upp på flera håll. Eller när han körde förbi rivningshus och bytte till sig gamla fönster mot marsipantårtor och sedan byggde växthus av fönstren.

Tony visade oss, som han sa, ”nördiga grejer”, som inte Peter har. Härliga bilder på fylld blodört, halvfylld ungersk blåsippa, guldfiskhjärta, lunddocka, bergsvallmo och andra rara skönheter.

Tillsammans har de efter Trädgårdskampen med framgång deltagit utställningar och mässor. Västkustens sandstrand flyttades till Älvsjömässan, där ”Längtan till havet” gav en silvermedalj, på Liseberg gjorde de en ”Blomsterkarusell”, och på Malmö Garden show en engelsk park. En flygel kan fyllas med blommor och bli pianobar, ja fantasin har inga gränser.

Sist men inte minst fick vi gissa vikten på en pumpa av märket ”Atlantic giant” som Tony odlat och som körts in på säckakärra. 49,5 kg! Ingen dålig avslutning på en entusiasmerande och inspirerande kväll!