Hallands Trädgårdsförening

— Hallands Trädgårdsförening

Resor vi gjort

Dagsresa till Eksäter trädgård och Lundens trädgård september 2023

Den 2 september, i vackert sensommarväder, steg 35 medlemmar ombord på bussen i Halmstad för en dagsresa till två fantastiska trädgårdar. Först nådde vi Eksäters trädgård i Kungsäter, där välkomnades vi av Kristina och Per-Anders. Vi bjöds på kaffe och äppelkaka och fick sedan fritt spelrum i den 8000 kvm stora trädgården. Här fanns många rum, slingrande stigar, häckar och spännande överraskningar. Mycket inspirerande!

Nästa besök var Lundens trädgård i Älekulla, hos Lars-Håkan och Lena. Vi intog en god lunch och de berättade om hur de på våren planterar 1500 dahlia knölar av 175 olika sorter, varav många har gått i arv i generationer.  Deras trädgård är ett riktigt paradis med dahlior i alla varianter, även den ursprungliga vilda sorten fick vi se. Och många buketter fick följa med hem från självplocket!
Vi tackar alla deltagare, trädgårdarna och även vår trevliga busschaufför från Sennan buss för en dag att minnas!

Trädgårdsresa till Blekinge och Skåne juni 2023

Första stoppet blev Jeppa S trädgård, Linda och Johan Johansson i Osby. De har två växthus nedsänkta 1,5 resp 2,5 m ner. Detta för att kunna uppnå olika klimatzoner såsom tropiskt, medelhav samt det nya bygget av ett subtropiskt växthus på nästan 500m2. En dag i vinter var det -22 grader men i växthuset var det bara -6-7 grader. Där har vi nog nåt att lära i dessa energitider?! I det stora växthuset kunde vi se träd som avokado, kiwi, fikon, palmer o många fler. Därtill har han en visningsträdgård på 3,6 ha där vi kunde se många rododendron, azaleor, röd valnöt, magnolior, blå bergsvallmo m m. Fascinerande! På naturtomten finns flera dammar och ett stort stenparti med vad som sägs vara Sveriges största fikonträd samt en Rhododendronsamling med ca 850 plantor. Efter lite inköp av växter o fika fortsatte vi för lunch på golfklubb.

Med magarna mättade fortsatte vi till Per-Åke Foglert i Backaryd o till en trädgård som är så nära som man kan komma en lövängsstruktur, ovanligt i trädgårdssammanhang, med många dammar o våtbäddar. Många ovanliga växter o mycket diskussioner o googlande. En underbar o mycket vild trädgård.

Efter Backaryd åkte vi till den svenmanska parken i Bräkne-Hoby som sköts bl a av STA och den lokala trädgårdsföreningen. Parken började anläggas för 8 år sen o frivilliga träffas varje måndag för att sköta parken. Där finns bl a 2 woodland, 150 vedartade växter, 5-600 perenner. Träd som gummiträd, korkträd kentuckykaffeträd, rosenregnträd o många fler. Imponerande! Här blev vi guidade av Eva och Roland Gustavsson.

Därefter åkte vi hem till våra guider Eva o Roland som jobbat som landskapsarkitektur. Deras trädgård är ett skolexempel av siktlinjer, buskar som väggar o avdelare samt tårtbitar. Intressant. Med huvudet fullt av nya ideer styrde vi kosan mot Ronneby Brunn för att intaga en god middag o lägga idéerna längst fram i arkivet.

Nästa dag fortsatte vår resa först till Plantrikets plantskola som har södra Sveriges största sortiment av ovanliga växter. Plantriket drivs sedan 2014 av Caroline Klüver och Nikolaj Uhrskov från Danmark, 2018 fick de pris som årets främsta unga framgångsrika entreprenörer i Ronneby. Här fylldes vår buss ganska snabbt upp 🙂.

Därefter fortsatte vi till Ulf Sill. Här finns många sällsynta woodlandsväxter (skuggpartiväxter) från världens alla hörn, såsom ormbunkar, fotblad, rams o mycket mer som man inte kan hitta på en vanlig plantskola. Bussen fylldes upp ännu mer. Därefter åt vi lunch på en golfklubb.

Efter att ha samlat mer energi åkte vi vidare till Plantido i Löberöd. En plantskola med fokus på det lilla udda o annorlunda såsom näsduksträd, säckbuske, eucalyptus, fikon annorlunda sorter av bärbuskar, perenner o fruktträd. Bussen blev proppfull. Inte en växt till gick in!!
Ett stort tack till resegruppen som ordnat med en så trevlig resa!

Boäng och Flyinge augusti 2022

I våras föreläste Anette Nilsson om sina potager. Blommor och ätbart som lever i symbios. Nu var det dax att besöka henne på Boäng. Sommarens kanske hetaste dag åkte vi buss ner och fick se hennes 6 olika kvarter med grönsaker och blommor som blandas i en härligt designad kompott. Två växthus med tomater, vindruvor och persikor. Väldigt stora träd fanns också och gav skugga. Efter att ha fikat åkte vi vidare till Flyinge plantshop där vi shoppade loss och även fick i oss lunch.

Irland juni 2022

Årets trädgårdsresa tog oss till Irland, den evigt sköna gröna ön med det milda klimatet, fylld av århundraden av historia och mystik. Vi besökte trädgårdar i grevskapet Wicklow som kallas ”The Garden of Ireland” samt i Dublin. Några har blivit stilbildande i trädgårdsvärlden, de flesta är helt privata och flera av dem har fortfarande samma orörda, dramatiska och fantastiskt vackra omgivningar med en känsla av ro och stillhet, precis som när de anlades. Egen tid att utforska Dublin fick vi med. Vårt första stopp blev den berömda botaniska trädgården Dublin National Botanic Garden.

Sedan fortsatte vi till Bré söder om Dublin för att besöka den privata trädgården vid Corke Lodge. En medelhavslund planterad med ett korkträd som mittpunkt. I denna romantiska vildmark återfinns en samling arkitektoniska detaljer som räddats från rivningen av en Tudor-herrgård från 1830-talet.

Dag 2 åkte vi till Hunting Brook Gardens, och till den i trädgårdsvärlden mycket kända, Jimi Blake, som tidigare arbetat som trädgårdsmästare och numera är trädgårdsdesigner, växtletare och föredragshållare/utbildare. Hans privata hem och trädgård innehåller allt från exotiska växter från världens alla hörn till flera woodland områden som är fyllda av mystik. Irlands största samling av prydnadsgräs med över 200 olika varianter finns också här.

Sedan fortsatte vi till Jimi’s syster June Blake’s Garden & Nursery. “En plantskola i trädgården!” Runt sin vackra viktorianska ”Cottage”, har hon i första hand en försöksodling av alla de spännande växter från världens alla hörn som hon mestadels drar upp från frö och som sedan finns till salu i hennes plantskola.

Efter att ha shoppat lite hos June Blake var det dax för lunch på Russborough House som är en stor lantegendom där huset uppfördes mellan 1741 och 1755. Efter lunchen besökte vi den muromgärdade trädgården som sköts av RHSI, The Royal Horticultural Society of Ireland.

Dagen avslutade vi på berömda Powerscourt House and Gardens som började anläggas på 1740-talet, och som räknas som Irlands mest framträdande park och landskapsträdgård. Powerscourt har röstats fram till nummer tre i världens topp tio trädgårdar av National Geographic. I bakgrunden ser man Wicklowbergen. Parken har bl a en fantastisk japansk trädgård.

Lördagen styrde vi vår kosa söderut, till grevskapet Wexford för att besöka trädgårdsskribenten Rachel Darlington på Douentza Garden. Rachel, är en stor trädgårdspersonlighet här på Irland, som har många inslag på YouTube där hon visar växter, odling och trädgårdar. I trädgården på Douentza Garden finns stora perennplanteringar, exotiska växter och mer traditionella sektioner.

En av Irlands mest kända trädgårdar är Mount Usher Gardens som började anläggas runt 1860. Här finns över 5 000 olika varianter av växter planterade i den Arts & Crafts stil som förespråkades av den tidens kände trädgårdsdesigner, irländaren William Robinson. Mount Usher Gardens blev framröstad som den bästa trädgården att besöka i republiken Irland, av BBC Garderners world 2010. Här kunde vi även äta och shoppa.

Motsatsen till ovanstående park var den lilla privatträdgården Patthana Garden, Irlands bästa och kanske mest hemlighetsfullaste lilla trädgård. Ägarparet, konstnären T.J Maher och hans partner Simon Kirby startade utan någon tidigare erfarenhet av trädgårdsodling vilket gör resultatet här ännu mera imponerande. Den övergivna trädgården hade legat för fäfot i trettio år när de kom hit. Den vackra trädgården ligger på flera olika nivåer, fyllda med vackra perenner, buskar och träd.

Söndagen åkte vi till den privata egendomen Trudder Grange. Trädgården har utvecklats från ett stenigt fält till en trädgård full av buskar och perennrabatter, en ekologisk grönsaksodling och ett växthus som producerar många olika slags tomater. I den muromgärdade trädgården, som innehåller ovanliga trädsorter, finns också en ett tunnland stor vildblomsäng. Trädgården ligger nära havet, så många känsligare växter trivs i denna mycket skyddade trädgård.

Dax för lunch i staden Howth som ligger på en halvö i grevskapet Fingal County, 14 km nordost om huvudstaden Dublin. Efter detta besökte vi två mindre (i kvadratmeter) fantastiskt underbara trädgårdar. Arts & crafts trädgården Medina Garden på ca 1300 m2 som hade få blommor men desto mer bladväxter med olika mönster och former. Ägarnas idé är att trädgården ska vara fin året om även när det inte blommar.

Den andra trädgården var Ardán Garden. En spännande trädgård på en ganska otillgänglig sluttning. En dynamisk modern trädgård i ständig förändring som inkluderar en stor botanisk samling samt statyer konstnärligt arrangerade, mångfalden av planteringarna, inklusive stora tätt planterade perennområden, en vit trädgård, en exotisk trädgård med en damm och bog garden, en grönsaksträdgård, en liten skog och en naturlig klipphäll. En mycket uppmärksammad trädgård på Irland just nu.

Tack Maria på Rosebud’s Tour för en fantastisk fint arrangerad resa!

Malmö juni 2022

I juni åkte vi till Malmö Garden Show med buss, där hade man byggt upp utställningsträdgårdar, inspirationsbalkonger och miniträdgårdar. Där fanns också mat- och trädgårdsmarknad med allehanda ting att inhandla. Föredrag hölls också.

Göteborg 2019

I juni besöktes trädgårdar i Göteborgstrakten. Vi börjande med en guidad tur på Tjolöholms slott. Då vi fyllt två bussar delade vi sedan upp oss och en buss besökte Camilla Danielssons trädgård i Askim och den andra Martas Rike i Västra Frölunda. Vi sammanstrålade för lunch på restaurang Jungman Jansson vid Önnereds brygga. Dagen avslutades med ett besök på Hjälmeskulla handelsträdgård där det även bjöds på eftermiddagskaffe.

Italien 2018

I samarbete med Rosebud Tours reste vi till Italien i april. Under fem välfyllda dagar besöktes både privata och offentliga trädgårdar med Ninfa och påvens sommarpalats som höjdpunkter.

Österlen 2018

Föreningen anordnade detta år en resa till Österlen den 16-17juni. På resans första dag besöktes Trädgårdspaletten i Malmö, Pia Perssons trädgård i Tommarp och Lars och Gunilla Hanssons trädgård i Vitemölla. Lunch intogs på Kåseberga Café & Bistro. Efter övernattning och middag på Hotell Svea i Simrishamn besöktes nästa dag Engelska trädgården Svabesholm, Christine Dufva på Köpingehus samt Birgitta och Eric Anderssons trädgård i Bromölla. Lunch intogs på Lyngby Gård.

England 2017

Englandsresan 4-9 juli genomfördes i samarbete med Rosebud Tours. Vi besökte både offentliga trädgårdar och ett antal privatträdgårdar samt Hampton Court Palace Flower Show.

Varbergstrakten 2017

På resan till Varbergstrakten besökte vi ”Trädgård med utsikt” i Rolfstorp, Höråsens plantskola, Runevads trädgård och trädgården på Sannagård bed&breakfast strax utanför Falkenberg. Lunchen intogs på Ästad Vingård.

Kinnekulle 2016

Föreningen anordnade en trädgårdsresa till Kinnekulletrakten 18-19 juni. Vi besökte trädgårdar hos Hannu Sarenström, Henrik Zetterlund och Bibbi Norén och besåg också Läckö Slott. Ett par plant­skole­besök, Rångedala och Guldsmedsgården, ingick. Övernattning i Hällekis.