Trädgårdsresa 2011

På Rosens dag den 2 juli, då Rosa har namnsdag, var det dags för den årliga sommarresan.

Regnet hängde i luften när vi steg på bussen och himlen var grå. Resmålet denna gång var Österlen.  Efter gott fika på Ingelsta kalkon väntade vår första trädgård, nämligen Gamla Bryggeriet i Smedstorp, en liten, mycket smakfullt iordninggjord trädgård med roliga detaljer i järn, dock utan rosor för de ville sig inte på denna plats.

Sedan var det dags för Haven i Gärsnäs, som förutom att vara en liten plantskola även är en visnings -och rehabiliteringsträdgård. Här fick vi veta det som alla trädgårdsentusiaster redan vet, nämligen att trädgård och trädgårdering är bra för hälsan.

Därefter väntade en god lunch på Blåsingsborgs Gårdshotell innan det var dags för besöket hos Henrik Valentin i Vitaby. När vi kom dit väntade Henrik på oss. Samtidigt sprack himlen upp och solen strålade, medan Henrik och hans sambo guidade oss runt i trädgårdens alla rum och planteringar, döpta till fyndiga namn. Vi avslutade resan med smörgås och lokalt framställd äpplejuice i Vitaby lanthandel, där vi även kunde handla diverse saker. Bussen var som sig bör full med delikatesser, växter och rostiga tillbehör när den vände hemåt.

En trevlig busschaufför guidade oss hela resan, läste dikter, sjöng och åkallade de högre makterna under resan så vi slapp regnet.

De som önskar veta mer om trädgårdarna vi besökte får här adressen till deras hemsidor.

www.bakers-designsmide.com

www.havenosterlen.se