Spännande nävor

Trädgårdsresa 2013

Trädgårdsresa 2013.

Lördagen den 15 juni.
Vi startade kl. 07.00 från Eurostop i Halmstad. Två bussar ska nu föra oss 65 resenären, på en rundtur till olika trädgårdar i Småland.Resan som en u-sväng, ut till Ljungby, ner på E4 till Jönköping, väg 40 med avstickare till bl.a.Axamo och Mullsjö, så ner på Nissastigen och åter Eurostop nästan prick 20.00.
Fint resväder hela dagen, de sista milen dock ett ordentligt regn och åskväder.

Första uppehållet gör vi på Rasta i Klevshult för toabesök. Därifrån är det ca 10 min väg till Susanne Smedberg i Broddarp. Ett lantbruk där Susanne ordnat sin trädgård mycket innehållsrik och vacker. Här kunde vi äta vårt medhavda fika på flera olika platser, vandra runt och prata med Susanne och hennes man om trädgården. På gården ett område där det fanns växter att köpa. Resan fortsatte sedan på en liten grusväg i vacker skogsnatur och vi kom åter ut på E4 mot Jönköping.
Målet är nu Nyströms plantskola i Axamo. Här hade vi nog kunnat gå längre än den tid som var avsatt för besöket. Trevlig, hjälpsam personal i en mycket välsorterad handelsträdgård gjorde sitt bästa för att vi skulle hinna med det vi vill se, fråga om och köpa.

Nu är det dags för bussarna att gå åt olika håll, för att åter mötas till lunch.
Det är två olika villaträdgårdar som ska besökas med en buss i taget.
I Mullsjö besökte vi Ann-Marie och Bengt Svensson som gjort sin trädgård verkligt spännande att vandra runt i. Att upptäcka allt ifrån det lågt växande rara blommor, till ovanliga barrväxter, bonsaier och många perenner. Möjlighet gavs att köpa en del av deras växter.
Nästa trädgård var också en upplevelse. Marita och Dennis Karlsson i Furusjö. Bussen visades in på en ”bakgata” av Dennis, han förde oss sedan genom en portal så vi kom in i trädgården nerifrån, såg den största delen av trädgården som ett panorama framför oss. En relativt smal trädgård i ett villaområde, men ack vad annorlunda. Mycket sten, från stora block till kantsten, i välvda broar över vatten till sten i rabatterna. En japaninspirerad trädgård att njuta av.
En mycket god lunch fick vi på Björkhaga hotell i Mullsjö. Ingen vanlig busslunch inte.
Återstår ett besök att berätta om. Det är Gunillabergs herrgård utanför Bottnaryd som vi nu åker till. Där möter oss ägaren, blomsterkonstnären Tage Andersen,     som berättar hur han kom att köpa denna herrgård och hur han nu driver den. Om hans intresse för naturen, för djur, och att formge en trädgård. Här var mycket att tita på, både vad gäller djur, trädgård och konst. Träd i stora krukor som under vintern ställs in i ett orangeri. Inne i herrgården mycket konst och ute i skogen stora transparanta tavlor upphängda mellan träden.
Eftermiddagskaffe med karamelliserade wienerbröd och så en presentshop att besöka.

Med mycket växter i bussens bagage och fulla av intryck från dagens besök åker vi nu Nissastigen tillbaka till Halmstad. Frallor och dricka på bussen.
Många bilder togs under resan och några av dessa kommer att finnas att titta på under fliken Bilder.