Kinnekulleresan 2016

160619-Guldsmedsgården-3325

Den 18 juni åkte 83 medlemmar i Hallands trädgårdsförening mot Kinnekulle i två bussar. Vi såg fram emot två fullmatade dagar med många lockande trädgårdsbesök. Bland annat skulle vi besöka Hannu Sörenstam och Henrik Zetterlund, men även Läckö slott, Bibbi Noren och ett par plantskolor.

Det första stoppet blev på Rångedala Plantskola utanför Borås. Vi blev bjudna på fika och sedan var det dags att börja botanisera bland växterna.

160618-Rångedala-DSC03132

160618-Rångedala-DSC03140

Hannu Sarenström

Nästa stopp var hos Hannu Sarenström, vi fick en genomgång av honom hur han tänker kring sin trädgård. Det är en trädgård med tydliga kvarter och strukturer, välfyllda perennrabatter med lättskötta växter som klarar några dagar utan skötsel. Det kunde vi konstatera eftersom Hannu just var hemkommen från en vecka i Italien och trots både frånvaro och torka var trädgården sevärd.

Fler bilder från Hannu Sörenströms trädgård finns på Facebook.

160618-Hannu-Sarenström3154

160618-Hannu-Sarenström3155

160618-Hannu-Sarenström3172

160618-Hannu-Sarenström3178

Henrik Zetterlund

Henrik visste vad han gjorde när han skaffade sig ett fritidshus vid Kinnekulle, dessutom granne med ett gammalt alunskifferbrott. Bättre förutsättning för växtlighet än detta läge är svårt att hitta. Det finns en hel del spännade växter i trädgården, men utan Henriks guidning runt trädgården hade vi säkert missat en hel del av dem.

Fler bilder från Henrik Zetterlunds trädgård finns på Facebook.

160618-Henrik-Zetterlund-3184

Henrik Zetterlund hälsar oss välkomna.

160618-Henrik-Zetterlund-3202  160618-Henrik-Zetterlund-3227

Vallmo med snygg färg                                          Tyvärr saknas namn på denna snygga växt.

160618-Henrik-Zetterlund-3211

Ett exotiskt inslag i trädgården.

160618-Henrik-Zetterlund-3232 160618-Henrik-Zetterlund-3217

Mandarinros                                                                                   Gullgentiania

Bibbi Noren

Bussschaufförerna fick verkligen jobba för att ta sig fram till trädgården, en lång grusväg utan möjlighet att vända när vi kom fram, men visst löste det sig bra. Vi mötts vid entren av en rosenrobinia i full blom, sedan fortsatte det med traditionella rabatter, stenpartier och woodland alla välskötta och mycket fina.

Fler bilder från Bibbi Norens trädgård finns på Facebook.

160619-Bibbi-Noren-DSC03278

Vi hälsas välkomna av Bibbi.

160619-Bibbi-Noren-DSC03277

Det blev många foton på rosenrobinian.

160619-Bibbi-Noren-DSC03294

160619-Bibbi-Noren-DSC03301

160619-Bibbi-Noren-DSC03308

Rhododendron pachysanthum

160619-Bibbi-Noren-DSC03318

Läckö slott

Läckö slott ligger vackert längst ut på en udde på Kollandsö omgivet av Vänern på tre sidor. Här var det köksträdgården vi skulle besöka, den sköts sedan några åt rillbaks av Simon Irving som odlar lika mycket för ögat som för tallriken.

160619-Läckö-slott-DSC03238

160619-Läckö-slott-DSC03244

Maria Miesenbergers konstverk gick inte att missa denna dykaren var strategiskt placerad på vägen upp mot slottet.

160619-Läckö-slott-DSC03253

160619-Läckö-slott-DSC03261

160619-Läckö-slott-DSC03267

Guldsmedsgården

På hemvägen stannade vi till hos "Pionkungen" på Guldsmedsgården. Herman Krupke som startade plantskolan tog själv emot oss tilsammans med sonen Peter Krupke som nu driver plantskolan. Vi fick en grundlig genomgång av hur man odlar pioner och hur de skall skötas innan vi släpptes ut på fälten där pionerna odlades, vi fick vandra fritt omkring och hitta våra favoriter.

160619-Guldsmedsgården-3348

Herman Krupke förklarar pionernas hemligheter.

160619-Guldsmedsgården-3340

På pionfältet.

160619-Guldsmedsgården-3334 160619-Guldsmedsgården-3327

Mons Martin Cahuzac, en favorit!