Årsmötet 2013

Hallands trädgårdsförening har nu haft sitt årsmöte på Karl XI servicehus i Halmstad.
Kvällen inleddes med årsmötesförhandlingarna. Vivian Tisting valdes att leda förhandlingarna och Kristina Stadler till mötets sekreterare.
Handlingar som verksamhetsberättelse och ekonomisk rapport fanns utlagda på borden. Trots ett visst underskott i budgeten är föreningens ekonomi god. Styrelsen beviljades ansvarsfrihet för det gångna året.
Val. Vivian Tisting omvaldes som ordförande för ett år. Också alla övriga i styrelsen omvaldes, Detsamma med revisorer och valberedning.
Efter mötet serverades gulasch-soppa med bröd och en kaka till kaffet därefter.
Nu var det åter dags för Vivan och Kristina att framträda, Vivian I rollen som kloka gumman och Kristina i apotekarrollen. De berättade om våra växters betydelse som "Kemiska fabriker".Många av de växter vi har i vår omgivning har används som naturmedicin och kan ingå i den medicin vi köper på apoteken, tex valeriana.
Andra exempel på växter: Humle - lugnande, rogivande. Citronmeliss "Hjärtans fröjd" - rogivande. Fläder - mot skabb, öppnar slutna sår. Odört är giftigt - sägs att Sokrates gavs en brygd med odört blandat med dill. Kärleksört - näringsrik, bra mot insektsbett. Rosenrot - normaliserar kroppen om man äter bladen, kan blandas i sallader. Även roten är användbar. Maskrosen - bl.a. som ögonmedicin. Kamomill - bra mot mycket. Mattram - bra mot migrän.
Efter fina bilder och trevligt framförande om alla olika växters inneboende egenskaper, övergick vi till mötets sista punkt, dragning på lotteriet. Första pris var en stor vacker blombukett som Birgitta Svensson hade gjort och skänkt till lotteriet. Även Granngården och Fritz blommer hade skänkt vinster. Så var detta årsmöte avslutat, onsdagen den 13 februari 2013.