Hallands Trädgårdsförening

Trädgårdsresa till Irland

Rosebud’s Tours
Hallands Trädgårdsförenings trädgårdsresa till Irland 2022

Årets trädgårdsresa tar oss till Irland, den evigt sköna gröna ön med det milda klimatet, fylld av århundraden av historia och mystik. Vi lovar dig en trädgårdsupplevelse utöver det vanliga! Vi besöker trädgårdar i grevskapet Wicklow som kallas ”The Garden of Ireland” samt i Dublin. Några har blivit stilbildande i trädgårdsvärlden, de flesta är helt privata och flera av dem har fortfarande samma orörda, dramatiska och fantastiskt vackra omgivningar med en känsla av ro och stillhet, precis som när de anlades. Egen tid att utforska Dublin blir det också.

Torsdag den 16 juni

Dublin National Botanic Gardens

Efter vår ankomst till Dublins flygplats åker vi direkt till den berömda botaniska trädgården i Dublin, National Botanic Gardens som är kända för sina fina växtsamlingar som innehåller mer än 15 000 växtarter och kultivarer från en mängd olika livsmiljöer från hela världen. Här finns också utsökt restaurerade och planterade växthus, (inträde till dem ingår ej).

Cork Lodge

Här blir det tid att både titta på själva trädgårdarna och att köpa lunch i någon av deras restauranger. Sedan fortsätter vi till Bré söder om Dublin för att besöka den privata trädgården vid Corke Lodge. Huset byggdes på 1820-talet som en italiensk villa vid havet. En medelhavslund planterades med ett korkträd som mittpunkt. I resterna av denna romantiska vildmark ritade den nuvarande ägaren, arkitekten Alfred Cochrane, en italienskinspirerad trädgård som innehåller en samling arkitektoniska detaljer som räddats från rivningen av en Tudor-herrgård från 1830-talet.

Vi fortsätter sedan till vårt hotell där vi ska bo under hela resan, checkar in och äter vår första gemensamma middag.

Fredag den 17 juni

Hunting Brook Gardens

Efter vår första irländska frukost åker vi till Hunting Brook Gardens, och till den i trädgårdsvärlden mycket kända, Jimi Blake, som tidigare arbetat som trädgårdsmästare och numera är trädgårdsdesigner, växtletare och föredragshållare/utbildare. Hans privata hem och trädgård Hunting Brook, ligger högst upp på en kulle i de nedre sluttningarna av Wicklowbergen. Här finns något att se för alla. Allt från exotiska växter från världens alla hörn som trivs utomordentligt här till flera woodland områden som är fyllda av mystik. Irlands största samling av prydnadsgräs med över 200 olika varianter finns också här.

June Blake’s Garden & Nursery

Sedan fortsätter vi till Jimi’s syster June Blake’s Garden & Nursery. “En plantskola i trädgården!” Ett önsketänkande för många av oss, dock inte för June Blake, som har sett till att ha det så. Runt sin vackra viktorianska ”Cottage”, har hon skapat en enormt artrik, spännande och effektfull trädgård, i första hand som en försöksodling av alla de spännande växter från världens alla hörn som hon mestadels drar upp från frö och som sedan finns till salu i hennes plantskola. June och brodern Jimi Blake från Hunting Brook, delar båda samma passion för trädgårdarnas utveckling och det pågår ett ständigt nyskapande arbete i båda dessa trädgårdar. Vi fortsätter sedan vidare till Russborough House som är en stor lantegendom där huset uppfördes mellan 1741 och 1755. Med en fasad som mäter 210 meter kan det vara det längsta huset på Irland. Här på den 81 hektar stora egendomen finns många av de ursprungliga 1700-talsdetaljerna kvar, inklusive en Walled Garden, ett ishus, en kalkugn, serpentinsjöar och en 2 km lång labyrint. Det finns en restaurang där vi först får möjlighet att köpa lunch, samt en butik. Efter lunchen får vi besöka den muromgärdade trädgården som sköts av RHSI, The Royal Horticultural Society of Ireland.

Dagen avslutar vi på berömda Powerscourt House and Gardens som började anläggas på 1740-talet, och som räknas som Irlands mest framträdande park och landskapsträdgård. Den är vackert belägen och anpassar sig mycket bra till den omkringliggande naturen och utsikten mot Wicklowbergen är helt fantastisk. Powerscourt har röstats fram till nummer tre i världens topp tio trädgårdar av National Geographic. Trädgårdsparken sträcker sig över 47 hektar och erbjuder en blandning av formella trädgårdar, svepande terrasser, statyer och ornamentala sjöar, hemliga grottaktiga håligheter och vandringsleder. Här finns bland annat en muromgärdad trädgård, en japansk trädgård, en italiensk trädgård, en kyrkogård för husdjur och tornet Pepperpot Tower. Slottet som är byggt under 1200-talet blev avsevärt renoverat under 1700-talet. Efter en brand 1974 återstod endast murarna men slottet restaurerades 1996. Inne i slottet finns idag flera trevliga kläd- och presentshopar, en restaurang och ett café. Strax intill ligger ett stort Garden Center. På kvällen äter vi en gemensam middag på vårt hotell.

Lördag den 18 juni

Douentza Garden

Idag styr vi vår kosa söderut, ja ända ner till grevskapet Wexford för att besöka trädgårdsskribenten Rachel Darlington på Douentza Garden. Rachel, är en stor trädgårdspersonlighet här på Irland, som har många inslag på YouTube där hon visar växter, odling och trädgårdar. I trädgården på Douentza Garden finns stora perennplanteringar, exotiska växter och mer traditionella sektioner. Här finns också ett stort växthus där Rachel hyser ett antal tropiska växter.

Sedan fortsätter vi till en av Irlands mest kända trädgårdar Mount Usher Gardens som började anläggas runt 1860 och förblev sedan i familjen Walpoles ägo i ytterligare 112 år. Här finns över 5 000 olika varianter av växter planterade i den Arts & Crafts stil som förespråkades av den tidens kände trädgårdsdesigner, irländaren William Robinson.

Mount Usher Gardens

Det vackra och vilda i naturen skulle lyftas fram på ett vackert sätt med informella och naturliga planteringar som motvikt mot det strama trädgårdsmodet som var det mest företrädande på de stora godsen då i slutet av 1800-talet. Här kan man bland annat uppleva just detta på ett underbart och intensivt sätt när man vandrar längs den stora trädsamlingen vid floden Vantry, som passerar här på sin väg ut mot havet, sakta rinnande genom egendomen. Mount Usher Gardens blev framröstad som den bästa trädgården att besöka i republiken Irland, av BBC Garderners world 2010. Här finns också en trevlig restaurang och flera trevliga butiker med inredning, trädgårdsprylar, kläder och matvaror.

På eftermiddagen åker vi sedan till den mycket spännande, lilla privatträdgården Patthana Garden Irlands bästa och kanske mest hemlighetsfullaste lilla trädgård.

Patthana Garden

Här har ägarparet, konstnären T.J Maher och hans partner Simon Kirby skapat ett fantastiskt trädgårdssmycke, som säkert bara ett distinkt konstnärsöga kan skapa. Det ska också sägas att de startade utan någon tidigare erfarenhet av trädgårdsodling vilket gör resultatet här ännu mera imponerande.

Den övergivna trädgården hade legat för fäfot i trettio år när de kom hit. Idag ligger här en vacker trädgård på flera olika nivåer, fyllda med vackra perenner, buskar och träd. På kvällen äter vi en gemensam middag på vårt hotell.

Söndag 19 juni

Via en aveny av 200-årig gamla bokar ankommer vi till den privata egendomen Trudder Grange. Trädgården på Trudder Grange har utvecklats de senaste 35 åren från ett stenigt fält till en trädgård full av buskar och perennrabatter, en ekologisk grönsaksodling och ett växthus som producerar många olika slags tomater.

Trudder Grange.

I den muromgärdade trädgården, som innehåller ovanliga trädsorter, finns också en ett tunnland stor vildblomsäng. Trädgården ligger nära havet, så många känsligare växter trivs i denna mycket skyddade trädgård. Vid lunchtid kommer vi till den lilla staden Howth som ligger på en halvö i grevskapet Fingal County, 14 km nordost om huvudstaden Dublin. Här blir det tid att äta lunch på egen hand innan vi besöker en väldigt vacker och innehållsrik trädgård, Ardán Garden.

Ardán Garden

Här har Nuala och Conall skapat en spännande trädgård på en ganska otillgänglig sluttning. En dynamisk, modern trädgård  i ständigt förändring som inkluderar en stor botanisk samling samt Conalls statyer konstnärligt arrangerat. Nualas och Conalls passion och skicklighet är uppenbar i mångfalden av planteringarna, inklusive stora tätt planterade perennområden, en vit trädgård, en exotisk trädgård med en damm och bog garden, en grönsaksträdgård, en liten skog och en naturlig klipphäll.

Ardán Garden

En mycket uppmärksammad trädgård på Irland just nu. På kvällen äter vi en gemensam middag på vårt hotell.

Måndag den 20 juni

Hela dagen är avsatt för egna upplevelser i trevliga huvudstaden Dublin. Först ber vi busschauffören köra runt lite i staden för en liten sightseeing. Sedan disponerar du dagen som du själv vill här i Dublin för lunch, shopping, kanske besök på Guiness bryggeri, Jameson Distillery eller museibesök.

Vår buss hämtar sedan upp oss för transport tillbaka till hotellet. På kvällen äter vi den sista gemensamma middagen på vårt hotell.

Tisdag den 21 juni

Efter frukost och fyllda av de upplevelserika dagarna åker vi direkt till Dublins flygplats för hemfärd.

Hotell
Rochestown Lodge Hotel & Spa ***
Rochestown Avenue, Dun Laoghaire, A96
ETY8
Tel: 00353 1 285 3555
Hotellet, som är trestjärnigt ligger ca 15 km söder om Dublins city. Alla rum är rymliga och bekväma och har kabel-TV, gratis WiFi och te- och kaffekokare, strykbord, strykjärn och hårfön. Hotellet, som är trestjärnigt ligger ca 15 km söder om Dublins City. Alla rum är rymliga och bekväma och har kabel-TV, gratis WiFi, te- och kaffekokare, strykbord, strykjärn och hårfön. Hotellet har en 15 m lång pool, apipool, bubbelpool och bastu, ett fullutrustat gym samt ett spa med 9 behandlingsrum och en nagelsalong. Restaurangen serverar lokala traditionella rätter medan baren erbjuder levande underhållning på helgerna.

Resan är begränsad till 40 personer och endast för medlemmar i Hallands trädgårdsförening, anmälningar tas mot i turordning. Resan är ett samarbete mellan Rosebud´s Tours och Hallands Trädgårdsförening.

Pris: 15 990 kronor från Köpenhamn Kastrup + 400 kr för buss till/från Kastrup.
Enkelrumstillägg: 1 800 kronor (begränsat antal).
Bokar gör du på: www.rosebuds-tours.se/Main/Irland.html
Bokningen öppnar 2022-01-15

I priset ingår inte:
* Luncher
* Måltidsdrycker
* Dricks till busschaufför och hotell.
* Förtäring på flygen, men det finns att köpa ombord.

Rosebud’s Tours Resevillkor: www.rosebuds-tours.se/Main/Resevill.html

Vi besöker många privatträdgårdar och mycket kan hända, så vi reserverar vi oss för ändringar i programmet.