Hallands Trädgårdsförening

— Hallands Trädgårdsförening

Hallands Trädgårdsförening

Vi har äldre anor än så men nuvarande förening bildades 1894. Föreningen har växt i takt med trädgårdsintresset och vi är idag ca 550 medlemmar. Våra ändamål är att verka för trädgårdsodling i Halmstad med omnejd. Vi vill stimulera trädgårdsintresset i allmänhet och berika dina kunskaper om odling och växter, trädgårdsanläggning och design, och öka intresset för landskapsvård. Hallands Trädgårdsförening är ansluten till Riksförbundet Svensk Trädgård, som vi har ett nära samarbete med.
Roligt har vi!

Kom med och njut av gemenskapen kring allas vår glädje och kärlek till odling, antingen du har egen täppa, kolonilott, balkong eller sår och skördar i fönsterkarmen! Här finns gemenskap och stimulerande kunskap, oavsett om du är nybörjare eller expert, blomtokig eller grönsaksfantast. Kort och gott jobbar vi för att alla som älskar att påta, såväl i liten som stor täppa, ska ha lite roligare, kunna lite mer och kanske få det lite enklare.

Flera gånger om året ordnar vi medlemsträffar med föredrag, visningar och diskussioner. Fika och lotteri förgyller de populära träffarna. Många uppskattar våra resor och det har genom åren blivit många – korta och långa, för inspiration eller kunskap – men alltid för nöjes skull! En festlig höjdpunkt på våren och hösten är våra populära växtmarknader hos Harplinge Lantmän, där medlemmarna säljer egenodlat till ”rabattvänliga” priser. Ibland har vi öppen trädgård, då medlemmar välkomnas att inspireras av varandra.

Vi samverkar ibland med andra föreningar kring resor eller andra aktiviteter och tillsamman med Studieförbundet Vuxenskolan ordnar vi kurser och studiecirklar.

Allt detta kräver små som stora insatser och det är fantastiskt vilken hjälpsamhet och fixarglädje som våra medlemmar visar. Dessa insatser är guld värda, eftersom vi försöker ha ett varierat och innehållsrikt program för att glädja olika intressen. Dessutom är det enormt roligt att verka i en trädgårdsförening!

Som medlem i Hallands Trädgårdsförening är du även automatiskt medlem i Svensk Trädgård, en rikstäckande organisation med över 32 000 medlemmar i 150 livaktiga lokalföreningar i landet. Svensk Trädgårds övergripande syfte är att i gemenskap odla trädgårdsintresset under trivsamma former och verka för ökad kunskap om trädgård. Förbundet bevakar fritidsodlingens intressen när det gäller forskning, rådgivning och utformning av lagar och förordningar som kan påverka oss fritidsodlare. En allt viktigare uppgift är att bevaka konsumentintressen när det gäller miljöaspekten och kvaliteten på växter, jord och redskap som säljs.

Svensk Trädgård ger ut tidningen Hemträdgården, som av många ses som den bästa av trädgårdstidningar. Den kommer ut med sex nummer per år och tilltalar både nyblivna och erfarna odlare. Du får den som medlem i Hallands Trädgårdsförening.

Riksförbundets trädgårdsrådgivning är också mycket uppskattad, både i form av Hemträdgården, men också via deras telefonrådgivning, faktablad och gemensamma arrangemang. Riksförbundets trädgårdskonsulent är med sin kunskap en länk mellan dig och forskarna, kunskap och praktik.

Italien2019_Giardino_di_Nimfa_20190426_DSC01074s