Hallands Trädgårdsförening

— Hallands Trädgårdsförening

Resor vi gjort

Göteborg 2019

I juni besöktes trädgårdar i Göteborgstrakten. Vi börjande med en guidad tur på Tjolöholms slott. Då vi fyllt två bussar delade vi sedan upp oss och en buss besökte Camilla Danielssons trädgård i Askim och den andra Martas Rike i Västra Frölunda. Vi sammanstrålade för lunch på restaurang Jungman Jansson vid Önnereds brygga. Dagen avslutades med ett besök på Hjälmeskulla handelsträdgård där det även bjöds på eftermiddagskaffe.

Italien 2018

I samarbete med Rosebud Tours reste vi till Italien i april. Under fem välfyllda dagar besöktes både privata och offentliga trädgårdar med Ninfa och påvens sommarpalats som höjdpunkter.

Österlen 2018

Föreningen anordnade detta år en resa till Österlen den 16-17juni. På resans första dag besöktes Trädgårdspaletten i Malmö, Pia Perssons trädgård i Tommarp och Lars och Gunilla Hanssons trädgård i Vitemölla. Lunch intogs på Kåseberga Café & Bistro. Efter övernattning och middag på Hotell Svea i Simrishamn besöktes nästa dag Engelska trädgården Svabesholm, Christine Dufva på Köpingehus samt Birgitta och Eric Anderssons trädgård i Bromölla. Lunch intogs på Lyngby Gård.

England 2017

Englandsresan 4-9 juli genomfördes i samarbete med Rosebud Tours. Vi besökte både offentliga trädgårdar och ett antal privatträdgårdar samt Hampton Court Palace Flower Show.

Varbergstrakten 2017

På resan till Varbergstrakten besökte vi ”Trädgård med utsikt” i Rolfstorp, Höråsens plantskola, Runevads trädgård och trädgården på Sannagård bed&breakfast strax utanför Falkenberg. Lunchen intogs på Ästad Vingård.

Kinnekulle 2016

Föreningen anordnade en trädgårdsresa till Kinnekulletrakten 18-19 juni. Vi besökte trädgårdar hos Hannu Sarenström, Henrik Zetterlund och Bibbi Norén och besåg också Läckö Slott. Ett par plant­skole­besök, Rångedala och Guldsmedsgården, ingick. Övernattning i Hällekis.