Hallands Trädgårdsförening

— Hallands Trädgårdsförening

Program 2021

Vill du vara med på sticklingsworkshop eller lyssna på Gerben som berättar om sina första år på Vargaslätten? Detta och höstens andra aktiviteter beskriver vi kortfattat i detta programblad. Utförligare information finns på Trädgårdsföreningens hemsida och på Facebook.

Vårt swishnummer är 123 675 09 96.

E-post: info@hallandstradgardsforening.se

Kontakt: Ing-Marie Abrahamsson, tel. 0739 363340.

Besök vår hemsida, hallandstradgardsförening.se och facebook.com/hallandstradgardsforening.

Gå in och gilla Hallands Trädgårdsförening så du inte missar någon aktuell information från oss. En uppmaning så här i vintermörkret: vi behöver ditt engagemang och dina kunskaper! Det kan handla om att delta i planeringsarbete, på växtmarknader, i kaffeserveringen eller på annat sätt. Alla behövs och ju fler vi blir desto lättare går det. Det är roligt och givande att jobba tillsammans i Hallands Trädgårdsförening!

Sticklingskurs / Workshop

Söndagen 29 augusti kl. 13.00 hos Vivi Tisting i Eldsberga.

Tips om hur vi blandar bra sticklingssubstrat, vi klipper sticklingar och får råd om vilka som går bra och hur de skall vara för att rota sig lätt.

300 kr inklusive material (krukor, jord, etiketter och sticklingsmaterial). Medtag egen fikakorg.

Anmälan till vivi@sverige.net

Höstens stora växtmarknad

Lördagen 11 september kl. 11.00 -13.00.

Årets höstmarknad kommer åter att förläggas på Granngården! Du som är medlem är välkommen att sälja av ditt överskott.

Anmäl om du vill vara med och sälja dina växter senast den 4 september till Kerstin.ubm.carlson@hotmail.com eller på info@hallandstradgardsforening.se. 100 kr betalas till bankgiro 5858-0382 eller swish 1236750996, tre växter till lotteriet lämnas på plats.

Trädens barnkammare – besök hos Tönnersjö Plantskola

Torsdagen 23 september kl. 17.30- ca 19.00.

På Tönnersjö Plantskola AB har det odlats i tre generationer, och med 100 hektar och ca 125 000 träd har Tönnersjö Plantskola nu Sveriges största produktion av alléträd.

Anmälan på info@hallandstradgardsforening.se eller tel. 070-233 8775 senast 16 september.

Mina två första år på Vargaslätten med Gerben Tjeerdsma

Onsdagen 6 oktober kl. 18.30, Stadsbiblioteket i Halmstad, inträde 80 kr inkl fika i pausen

Gerben Tjeerdsma är trädgårdsmästare från Nederländerna, som har jobbat på Botaniska Trädgården i Göteborg, Universeum och på Råda Säteri, där han startade sin plantskola. ​

För ett par år sedan förärades Gerben Kungliga Patriotiska Sällskapets trädgårdsmedalj och i juryns motivering stod bl a:
”Gerben är en av de viktigaste aktörerna i landet på att förmedla plantor, från det enkla till det mer avancerade växtsortimentet, och att sprida kunskap och erfarenhet om dessa växter. Detta gör honom till en engagerad folkbildare.”

Efter nio år på Råda Säteri var det dags att gå vidare och Gerben styrde kosan till Vargaslätten i Simlångsdalen. Vilken lycka för oss i Halland! På Vargaslätten verkar han som trädgårdsmästare och driver sin plantskola Gerbianska Trädgården. Ikväll berättar Gerben om sina första år i denna fantastiska skogsträdgård. Han tar med sig lökväxter och kanske lite annat till försäljning

Upplev två upplysta trädgårdar

Söndag 24 oktober kl. 17.30-21.30

När skymningen nalkas öppnar två ljussatta trädgårdar upp sina portar för er med allt från levande ljus till elektrisk ljussättning.

Sven och Gunilla Johansson, Kalendevägen 10, Halmstad.
Vivian & Philip Tisting, Ängsgatan 2A, Eldsberga.
Berit & Krister Johannesson har ställt in visningen av sin trädgård på grund av sjukdom.

Adventsmys

Torsdagen 18 november kl. 18.30, Stadsbiblioteket Halmstad, inträde 80 kr inkl glögg och pepparkakor

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är image.png

Nu när mörkret och kylan kryper närmare vaknar lusten att pynta både inne och ute. Trädgårdsmästare Ulrika och floristen Julia visar hur man med enkla medel kan göra fina advents- och juldekorationer. Vi bjuder på glögg och pepparkakor och har lotteri med fina vinster.