Hallands Trädgårdsförening

— Hallands Trädgårdsförening

Växtmarknad & besök vi gjort

Föreningsdagen augusti 2022

För andra året i rad deltog vi i Halmstad Citys arrangemang föreningsdagen. Vi stod i Norre Katts park och informerade om vår förening samt hade lotteri.

Vårens växtmarknad 2022

… hade vi hos Harplinge Lantmän. Det var första gången vi var där. Flera utställare än vanligt var med och väldigt många växter som man kunde fynda som t ex hostor, stjärnflocka, flera olika sippor, tomater, paprikor, chili, isop, marktäckare av olika slag, kryddväxter mm. Ja, name it – we have it!

Längtan till våren

Den 7 maj 2022 besök i en trädgård och en kyrkogård i Harplinge.

.

Harplinge kyrkogård med sina konstinstallationer, fikaplatser, konstraster och vackra stråk att promenera längs måste bara upplevas! Vem vill inte ligga i en pensésäng? Ljus och mörk grusgång. Det synliga och osynliga. Kloka ord.

.

En riktigt fin magnoliaträdgård hittar man hos Ulf Paulsson i Plönninge! När man säger magnolia behöver man fler ord? Att gå i denna trädgård är som att vara förälskad hela tiden. Gula, vita, rosa blommor. Här blommar även vackra tulpaner, pärlhyacinter, narcisser. Vi hade turen att se snoken ringla sig i dammen. Tack för att vi fick besöka din trädgård!

Den 3 maj 2022 besök i två trädgårdar i Eldsberga.

.

Många rum finns det i trädgården hos Vivi och Philip Tisting. Nästan meddetsamma ser man det eldiga glanskörsbäret med flammorna stickandes ut på sidorna. Vackra rododendron. Varför inte låta en ros klättra genom bordet? Tack för att vi fick besöka er!

.

En trädgård med mycket slänt måste vara en utmaning eller? Ulrika och Håkan Bjärhov i Tönnersa har många fina idéer hur man kan göra. Med små gångar, uppmurade rabatter, damm, växter både i gångar och på bord. Ett fällt träd kan komma till nytta genom att bli trappsteg upp i slänten. Tack för att vi fick besöka er!